Submitted by: Festivak Nederland

In drie jaar tijd zijn de evenementen bij bol.com net zo hard gegroeid als het bedrijf zelf

Bol.com is in een relatief korte tijd uitgegroeid naar een online merk dat bij iedereen on-top-of-mind is. Iets online bestellen? Ga naar bol.com, zij hebben het. Wat is hun geheim? Geloof het of niet, maar een deel daarvan zit in het evenementbeleid. Dit beleid gaat namelijk in op de vraag hoe je ervoor zorgt dat je ruim 20.000 partners en momenteel ruim 1.800 werknemers zich verbonden voelen aan het merk. In een gesprek met Marleen van Es-Nijhuis, Event Manager bol.com, praten we over de evenementen die het bedrijf jaarlijks organiseert.

Van Es-Nijhuis werkt nu ruim drie jaar bij bol.com. Toen ze begon, organiseerde bol.com een aantal events per jaar voor collega’s en partners. Van Es-Nijhuis: ‘’Ik ben de eerste officiële event manager bij Bol.com. We groeien gemiddeld 30% per jaar dus deze events groeien mee. We werken sinds een aantal jaar ook met grote eventbureaus om een flexibele schil van experts om ons heen te hebben zodat we in de piekmomenten extra handjes hebben.’’

Interne evenementen

Bol.com organiseert interne- en externe evenementen. Van Es-Nijhuis: ‘Met de interne evenementen verstevigen we onze unieke cultuur en vieren wij successen.’’ Zo organiseert bol.com de jaarlijkse Inspiratie dag, de kick-off van het strategisch jaar waar alle bol.com’ers bij elkaar komen. ‘’Wat wij willen bereiken, is dat onze mensen denken: ‘wat werk ik toch in een inspirerend en innovatief bedrijf! Wat ben ik trots om bij dit bedrijf te werken.’ Dat doen we ook tijdens een kerstfeest, een zomerfeest, en onze impactdag.’’ Tijdens die laatstgenoemde dag leggen de bol.com’ers hun werk neer en leveren zij een bijdrage aan een maatschappelijk doel. Denk dan aan doelen voor mensen met een beperking, of sociaal ondernemers. Van Es-Nijhuis: ‘’Ik moet zeggen dat dit evenement mijn hart erg blauw doet kleuren.’’

Het B2B-domein

Ook extern organiseert bol.com evenementen, met name voor de 20.000 partners die verkopen via bol.com. Maar het bedrijf neemt ook deel aan zogenaamde acquisitie-evenementen, zoals het MKB-ondernemerscongres of het Retail and Brands festival. Het doel daarvan is voornamelijk om naamsbekendheid op te bouwen en nieuwe partners te werven.

Retail partners spelen volgens Van Es-Nijhuis een hele belangrijke rol in de groei van bol.com. Bijna de helft van de pakketjes die worden verstuurd zijn afkomstig van partners. Bol.com vormt samen met hun partners het platform voor de klanten. Om aan de missie van het platform de voldoen, is het essentieel elkaar af en toe te zien. Van Es-Nijhuis: ‘’Dat doen we doen met een outside-in benadering. Door het intensief uitwisselen van kennis en expertise, en door het creëren van een positieve partnerbeleving, bouwen we aan het vertrouwen van onze partners om  samen te kunnen ondernemen.’’

De evenementen dragen met name bij aan een positieve Net Promoter Score (NPS). ‘’Wanneer je kijkt naar externe evenementen, zie je dat het bijdraagt aan het verstevigen van het partnerschap en een groei in het vertrouwen in de samenwerking met bol.com, het geeft ons een gezicht. Dat zie je ook terug in de evaluaties. Wat ik ook heel mooi vind, is dat de gedrevenheid die onze medewerkers hebben, overgedragen kan worden via de evenementen.’’

Gelijkwaardige samenwerking staat hoog in het vaandel van bol.com

Gelijkwaardige samenwerking is de kracht van bol.com. Van Es-Nijhuis: ‘’Alleen als we de krachten bundelen, kunnen we een optimaal platform zijn voor onze klanten.’’ Hiermee onderscheidt bol.com zich van hun concurrenten. Bol.com wil graag dichtbij zijn en dat kan je natuurlijk het beste doen door daadwerkelijk dichtbij te zijn en de dialoog aan te gaan.

Daar draagt de road-show volgens Es-Nijhuis ook enorm aan bij. ‘’Dat is een reizend event die door Nederland en België trekt. Tijdens de road-show organiseren we sessies voor honderd man.’’ In groepjes van tien praten ze over onderwerpen die spelen in e-commerce en bol.com,  zoals hoe partners meer uit hun bedrijf kunnen halen. Het gaat volgens Van Es-Nijhuis echt om het delen van informatie. ‘’Dit draagt allemaal bij aan een positieve partnerbeleving en dus een positief merkbeleving.’’

Kom naar de lezing van Marleen tijdens Festivak

Tijdens Festivak gaat Marleen van Es-Nijhuis verder in op het belang dat bol.com heeft bij het organiseren van grootschalige evenementen. Ook bijzijn? Meld je dan nu gratis aan!

festivak bol.com lezing

Voeg reactie toe