Van 20 tot en met 24 augustus 2025 komen ruim 2 miljoen bezoekers naar onze hoofdstad voor het weerzien met schepen en bemanningen uit alle windstreken tijdens SAIL Amsterdam 2025. In 2025 viert het grootste vrij toegankelijke evenement van Nederland een driedubbel jubileum: de 10e editie, 50 jaar SAIL én de 750ste verjaardag van Amsterdam. Internationale Tall Ships, duizenden schepen, bootjes en sloepen komen samen op golven van verbroedering, United by Waves. Samen met directeuren Mitra van Raalten (algemeen directeur) en Robert Visser (zakelijk directeur) blikken we vooruit op deze unieke editie van SAIL én krijgen we een kijkje achter de schermen.
Verbondenheid op en rond het water
SAIL Amsterdam werd in 1975 voor het eerst georganiseerd als viering van het 700-jarig bestaan van Amsterdam. De honderdduizenden bezoekers werden betoverd door de magie van de Tall Ships uit alle windstreken, daarom werd besloten de schepen elke 5 jaar te ontvangen. Stichting SAIL Amsterdam werd opgericht om de continuïteit van SAIL te waarborgen en het evenement groeide uit tot een instituut.
De verbondenheid op het water komt naar voren in de slogan van het jubilerende evenement: ‘SAIL 2025, United by Waves’. De ruim 2 miljoen bezoekers komen op SAIL samen met de bemanningen van de Tall Ships uit alle windstreken, van Peru tot Indonesië. Die verbondenheid is de kracht van SAIL. Mitra van Raalten legt uit: "Dat maakt SAIL anders dan andere evenementen, vijf dagen wereldwijde verbinding op het water en op de kades, dat is écht uniek. Bovendien gaat SAIL over verleden, heden en toekomst. Welke lessen kunnen we leren van ons nautische verleden? En wat nemen we mee naar te toekomst? Tijdens SAIL zul je dus ook de modernste schepen in de haven zien!”
Robert Visser voegt toe: "Met 2,3 miljoen bezoekers is SAIL Amsterdam het grootste evenement van Nederland. Het is een feest van verbroedering, niet alleen voor de Tall Ships en hun bemanningen, maar ook voor verschillende culturen. Samen komen op het water bevordert de onderlinge band. In het licht van de huidige wereldgebeurtenissen is dit relevanter dan ooit. Via het water blijven we verbonden met mensen over de hele wereld!”
Partners zijn onmisbaar
De organisatie van het grootste vrij toegankelijke evenement van Nederland is een grote operationele uitdaging: zowel financieel als inhoudelijk. "De organisatie van SAIL is geen vanzelfsprekendheid. We zijn afhankelijk van onze Presenting Partners, zowel in middelen als in expertise. Het is daarom geweldig dat Booking.com, Heineken, Heren2, Tommy Hilfiger, Sligro en KPN al zijn aangehaakt! En op hun eigen manier bijdragen aan het evenement. Een voorbeeld: tijdens SAIL is de druk op het mobiele netwerk groter dan tijdens oud en nieuw. Daarom is een partner zoals KPN onmisbaar om dit evenement veilig te kunnen organiseren." vertelt Mitra van Raalten.
Vaartochten voor de zakelijke markt
Naast de steun van partners en sponsoren is de verkoop van hospitality een onmisbaar element in het mogelijk maken van SAIL. Mitra legt uit: "De SAIL-In Parade is een van de hoogtepunten van SAIL, dit meemaken vanaf een schip is een fantastische ervaring. Voor deze zakelijke vaartochten bouwen we speciaal een hospitality dorp: SAIL Village. Hier worden zakelijke gasten ontvangen voordat ze aan boord gaan van een van onze 125 hospitality schepen, waar alles klaarstaat voor een gezellig ontbijt, lunch, diner of borrel."
Deze vaartochten biedt bedrijven de mogelijkheid om hun klanten en relaties een onvergetelijke ervaring te bezorgen. “Je vaart mee in het SAIL-decor, hoe uniek is dat? Samen met de gastvrije hospitality en entertainment op het water is dit een ervaring die je nooit zult vergeten,” vertelt Mitra van Raalten. Later deze zomer start de verkoop van vaartickets voor consumenten.
Blik vooruit
De komende editie van SAIL belooft vol hoogtepunten te zitten. Met schepen vanuit de hele wereld, indrukwekkende vergezichten en honderden sub-evenementen tijdens SAIL, zal dit evenement wederom vele bezoekers verbinden. Wanneer is #SAIL2025 geslaagd? “Het gaat uiteindelijk om die unieke verbroedering op het water: de blije gezichten en het gevoel van verbondenheid tussen de vele bezoekers en bemanningen uit alle windstreken. Zodra dit samenkomt en het evenement veilig verloopt, is het voor ons geslaagd!” vertelt Mitra van Raalten.
SAIL op Festivak
Wat zijn wij bij Festivak trots dat we deze ‘walvis’ in de evenementenwereld aan ons programma hebben kunnen toevoegen. Met hun rijke verhaal en jarenlange ervaring biedt SAIL waardevolle inspiratie, inzichten en oplossingen voor iedereen in de evenementenbranche. Femke van Straten en Casper Schins delen tijdens hun lezingen hoe de organisatie en hospitality van dit grootschalige event worden aangepakt. Hoe geef je 2,3 miljoen bezoekers een onvergetelijke ervaring? En hoe verwelkom je 50.000 hospitality-gasten op en rond het water? Ze nemen ons mee door alle facetten van deze indrukwekkende organisatorische en operationele ‘monsterklus’.
#SAIL2025: United by Waves
Woensdag 13 november | 16.00-16.30 uur | Keynote 2
Hoe biedt SAIL 2025 haar 2,3 miljoen bezoekers een onvergetelijke ervaring?
Donderdag 14 november | 14.30 - 15.00 uur | Keynote 2